نگاهی به دسته‌بندی ارزش بازاری سهام شرکت‌ها

 پیش از آنکه بخواهیم درباره دسته‌بندی ارزش بازاری سهام شرکت‌ها توضیح دهیم، باید بدانید ارزش‌ بازار‌ یا قیمت معاملاتی آن به مجموع ارزش‌ روز و متعارف سهام یک شرکت سهامی عام گفته می‌شود. این ارزش معادل ارزش روز و جاری یک سهام ضرب در تعداد سهم‌های منتشرشده توسط یک شرکت است. همان‌طور که می‌دانید آنچه قیمت سهم در بورس را تعیین می‌کند، میزان عرضه و تقاضا برای آن است(مکانیسم تعیین قیمت معاملاتی سهام در بازار بورس).

 

تقسیم‌بندی شرکت‌ها بر اساس ارزش بازاری

شرکت‌ها براساس ارزش بازاری‌شان به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند.

  • شرکت‌های کوچک: شرکت‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری در سهام آن‌ها به نسبت دارای ریسک بالایی است؛ به این دلیل که ممکن است برای خریدوفروش آن‌ها کمی با مشکل مواجه شوید، اما بعضی شرکت‌های کوچک هم هستند که از ارزش بازاری خوبی برخوردار بوده و می‌توانند در طولانی ‌مدت سودآوری خوبی داشته باشند. اگر این شرکت‌ها در بازار بورس کمتر از میزان واقعی‌شان ارزش‌گذاری شوند، خرید سهامشان یکی از گزینه‌های خوب پیش روی سرمایه‌گذاران بورس است.
  • شرکت‌های متوسط: این شرکت‌ها هم معمولا از ترکیب شرکت‌های کوچک و بزرگ شکل می‌گیرند.
  • شرکت‌های بزرگ: شرکت‌های بزرگ نظیر هلدینگ‌ها، بانک‌ها، پالایشگاه‌ها، شرکت‌های بزرگ نفت و گازی، شرکت‌های پتروشیمی همه جزو شرکت‌های بزرگ محسوب می‌شوند. این شرکت‌ها به‌طور معمول از ارزش‌ بازاری‌ بالا و طبیعتا ارزش سهامی بالایی نیز برخوردار هستند و خرید سهام آن‌ها چندان پر ریسک نیست.
۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

دیگر نوشته‌ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش